Tweets by @marcthebeste

Sunday, June 24, 2012

De slechtste Apotheek van Nederland


De slechtste Apotheek van Nederland
Vorige week was ik in Spanje. Ik heb er altijd het idee dat ik er half ben opgegroeid, maar dat is natuurlijk niet zo. Op zondag 17 juni ’12 kreeg ik het te kwaad, hitteslag. Je denkt dat je niet meer automatisch kunt ademhalen in bed en dus val je niet in slaap. Je draait van de ene op de andere zij, dan weer op je rug. Na zo zeker zes uur te hebben liggen woelen ben ik uiteindelijk toch in slaap gevallen en toen ik wakker werd gelijk bedacht dat ik m’n boeltje maar weer moest pakken om weer naar huis te gaan. Pff, vier dagen vakantie maar. In Spanje en onderweg rook ik sigaretten in plaats van shag, onderweg verloor ik ook nog n’s m’n stem. Ik had 20 euro munten los in m’n achterzak, van een robot bij een tolpoortje teruggekregen, het was € 22,60 en ik had alleen maar € 21,20 gepast, dus maar een vijftigje erin, zodoende. Bij de eerstvolgende pomp vroeg ik aan de messieur, “Vous voullez sa? “ M’n muntencollectie tonende, terwijl ik besefte dat ik ook nog n’s m’n stem had verloren. Maar hij was het kennelijk al gewend en nam zonder morren m’n muntjes in ontvangst.

Toen ik thuis weer aan de shag ging kreeg ik ook nog pijn en piepgeluiden erbij. Stoppen met roken dus.   ‘s-Ochtends naar de Apotheek in het winkelcentrum, je kunt er vanaf de straat in maar ook vanuit binnen in het winkelcentrum, aan de straatkant is het apotheekgedeelte en aan de andere de drogist. Ik was al eens gestopt met pleisters in ’98 en heb het toen 6 jaar volgehouden. Om de pleisters te laten werken moet je een aantal dingen weten en in ’98 gaf de spaanse Apotheka me dan ook het volledige verhaal in minder dan 20 minuten. Omdat deze Apotheek een valstrik is als je niet weet of je in het ene of andere deel moet zijn voor iets, vroeg ik vóór mijn beurt achter een pilaar vandaan aan zo’n mooi buitenlands meisje of de nicotinepleisters links of rechts waren, ze wees en zei "in de drogisterij." Gelukkig, want heel de bejaarde buurt zat er op z’n beurt te wachten. Eigenlijk ook wel een beetje jammer, want bij de drogist stond een vreselijk lelijk mens net te doen of ze met iets bezig was, zo’n loeder waar je niet aan moet denken, ook niet met geld toe. Ze had me al n’s gefopt met een doosje aspirine dat ik vroeg. “Nee, bij de Apotheek”, had ze me toegebeten. Die aspirine heb ik toen maar overgeslagen tot een andere dag bij een andere Apotheek. Afijn, de pleisters waren 20 euro voor een doosje voor 1 week. Mag ik een bonnetje? Tasje? Dat wel, maar niks, noppes, nul uitleg. Ja, niks aan de hand want ik wist het verhaal nog uit ’98, maar als je niets weet ga je toch thuis niet een half uur lang die kleine lettertjes van een halve millimeter zitten lezen.

Je moet de pleister op een schoon stukje huid plakken en zodat de bovenkant niet boven waar je riem zit uitsteekt, anders gaat’ie  kreukelen. En iedere dag op een andere plek, want je huid neemt de nicotine op en die wordt tijdelijk “moe” van de opname. Hier wordt je na twee weken heel handig in. Het belangrijkste echter is, NIET ROKEN als je een pleister op hebt. Na een uurtje met de eerste pleister heb je al minder zin, maar de zin gaat niet helemaal weg en als het wissel tijd is, is het het moeilijkst om even dat eerste uurtje vol te houden. Bovendien is het gevaarlijk en je kunt er goed misselijk van worden als je dubbele dosis gebruikt. Dus het helpt ook alleen maar als je écht wilt stoppen. Enzovoort. Maar nee hoor de lelijke troela liet me zo aftaaien, geen boe nog ba of ook maar iets.

Alternatieve titel: “Stoppen met roken”

No comments: